En tur till London och tillbaka

I sommar under ett av Björns Västerås-besök så nämnde han att han och Malin eventuellt skulle åka till London i augusti. Jag som längtat som en galning efter London i ett par år nu var snabb att föreslå att vi väl också kunde få följa med? Eftersom Tett var så liten var vi tvungna att ta med barnen, men var det ok att vi hängde med ändå undrade jag? Både Björn och Malin sa att det var ok (de visste nog inte vad de svarade ja till, två kids med barnvagnar i London), sagt och gjort, vi bokade biljetter och gav oss av…

Resan
Flyget gick från Västerås vid tio-tiden på onsdag morgon (den 23 augusti). Vi var där lagom tills incheckningen skulle stänga och langade in våra väskor. Sen var det lite väntan på att flygplanet skulle komma, eftersom det var lite försenat. Moltas var mycket spänd och var tvungen att gå och kissa ett antal gånger under väntetiden 🙂 När planet äntligen kom var han eld och lågor, och vi var först ut till planet (fördel när man reser med barn att man får gå på först). Framme i London åkte vi buss, tåg och tunnelbana för att ta oss till hotellet. Tyvärr är London inte det minsta anpassat för varken barnvagnar eller handikappade, vilket vi tydligt märkte när vi station efter station fick släpa allting upp och ner för vanliga trappor, varken rulltrappor eller hissar fanns. Vi tackade vår lyckostjärna många gånger under resan att vi hade bärhjälp med oss i form av Malin och Björn, annars hade vi gett upp redan dag ett och åkt hem igen.

Hotellet
Hotellrummet var faktiskt över förväntan (men det säger inte så mycket om standarden på det ändå tyvärr), men under förväntan var att rummet låg allra högst upp i huset, fem smala trappor upp. Där vi skulle upp med all vår packning. Och bära två barnvagnar och två barn upp och ner varje gång vi skulle in eller ut. Pjuh. Men bärande vagnar och barn visade sig som sagt bli ett av kännetecknen för just det här Londonbesöket…

Resans kännetecken
Andra kännetecken för resan kom att bli onyttiga frukostar på rummet (scones, engelska muffins, crumpets och brandvarnar-tjut), en jäkla massa shopping, bus i parker, lite mera shopping och fikapauser på Starbucks. Men självklart hann vi även med att fira Tårds 30-årsdag och hälsa på Drottningen på Buckingham, duvorna på Trafalgar och titta hur mycket klockan var på Big Ben.

Moltas åsikter om London
Moltas han gillade nog själva resandet allra mest, alla flygplan, tåg och bussar vi åkte. Också älskade han förstås den engelska taxin och bussen han köpte, och utbrast förtjusta skrik varje gång det kom en verklig taxi eller buss och visade oss alla att de var lika som hans buss och taxi (med andra ord typ 7000 gånger under resan). Han gillade också alla parker vi besökte, men var mindre förtjust i att vi skulle bo i ett litet sunkigt rum i nåt som hette London nu när vi äntligen flyttat till ett fint hus i Västerås, och han ville gång på gång försäkra sig om att vi bara lånat huset i London men att vi fortfarande bodde i Västerås…

Dyra kläder
Jag som är allmän motståndare mot märkeskläder och dyra plagg har väl fått mig en funderare under den här resan. Första dan hittade jag en liten fin topp av ett märke jag aldrig sett förut. Eller nja, en och en. Jag hittade väl typ tusen fina toppar av märket i fråga. Tyvärr tillät plånboken knappt en, så jag kom bara därifrån med två 😉 Jag hade önskat att resan varit mer som den var för Björn t ex, som handlade uppåt 20 plagg för samma summa som jag handlade typ 5… men å andra sidan har jag ont om plats i garderoben, så sättet jag shoppade på nu var kanske det allra bästa, nu har jag både plats i garderoben och i plånboken 😉

Reseberättelse
Jag hade tänkt vara så ambitiös att jag skulle släpat med mig vår gamla bärbara rese-pc för att skriva reseberättelsen på plats, men som tur var hejdade min förnuftiga man mig. Tur för att vi inte hade en sekund över till att ägna åt något reseberättande. Och inte en muskel över för att bära ett gram extra i packningen (i alla fall inte på vägen hem). Och nä, att resa till London med barn är verkligen inget jag rekommenderar. Men å andra sidan, nu när jag suttit och tittat på alla bilder från resan så skulle jag inte tveka en sekund på att ta med mig barnen och åka igen (om jag inte skulle få tag i nån barnvakt alltså). För trots att man var hyfsat trött i ben och armar efter att ha burit barnvagnar högt och lågt så var det en jättemysig resa. Vill ni läsa mer ingående vad vi gjorde dag för dag så finns det rapporterat i barnens dagböcker, och inläggen från Londonresan kommer att publiceras dag för dag från och med imorgon fram till torsdag.

6 reaktioner till “En tur till London och tillbaka”

1. Londonkär!!
    Ååhhh, har precis läst resedagboken och tittat på alla bilder…vill tillbaks NU!!! Trist att man ska behöva vänta…och framförallt spara massa pengar tills nästa gång. Men det kommer garanterat bli MÅNGA härliga resor dit!

Ha det så gott i kylan!

Kramar till er alla.

2. Ja… jag brukar också gilla hösten…
    …men i år känns den bara tung. För att inte tala om vintern, hua! Kanske är för att man har en altan och uteplats nu som man inte kan utnyttja den här tiden på året… Åh vad jag längtar till vår och sommar…

3. Mmm…
    längtar allt tillbaka big time jag med!

Men lite mysigt är det väl ändå med vintern? Kaffe, te och varm chocklad smakar ännu bättre iaf!

4. Fast att ta sig till…
    …tåg perrongen och sedna stå där och frysandes vänta på försenade och inställda tåg är ingen höjdare…

…och som följd av det är ju tågen proppfulla, så man ska STÅ och svettas och trängas i 45 minuter (om nu tåget kan köra full fart, annars längre).

SJ, SL och alla företag som kör tåg och bussar – LÄR ER ATT DET KOMMER EN VINTER VARJE ÅR!!!!!