Dag 14-16 – Baddagar och hemresa

Dag 14 – (070125) Stranddag
Idag åt vi frukost själva och mötte upp mamma och pappa nere på stranden. Jag smet iväg och tog en massage idag igen, och det var lika skönt som förra gången. Mamma passade på att ta manikyr och pedikyr samtidigt. Sedan var det sol och bad och pappa förhandlade friskt med strandförsäljarna. Han dealade om en massa ringar som skulle inhandlas, och fick deala om en ring till mig med till slut. Han fick den till superpris och försäljerskan log och sa ”happy hour” när den blev så billig (kan även ha att göra med att han redan hade köpt tre ringar). Ringen fick jag av mamma och pappa som ett minne från Thailand. Den är superfin J. Mamma och pappa gick iväg sedan och åt lunch på tu man hand, och jag och Tård låg kvar och solade en stund till, och gick sedan upp till hotellet och åt lunch i poolbaren. Tård fick äntligen sina mexican ribs som han tänkt på sedan första dan, och jag åt en god sweet and sour fläskkött med ris). Barnen fick vila en stund uppe på rummet sedan, och Moltas fick raka sig för första gången, efter att ha tjatat friskt efter att ha tittat på när Tård rakat sig. Ser han inte cool ut så säg?!

På kvällen kom mamma och pappa upp till oss och var barnvakt så att jag och Tård fick gå ut och äta på tu man hand. Det blev ett återbesök på Stars med en helt ok pepparstek med bruschetta till förrätt. Till efterrätt blev det frukt (åh vad god frukten är här) och te. Sedan strosade vi lugnt hemöver och bytte av mamma och pappa vid elvatiden. Moltas var fortfarande vaken men somnade ganska snart efter att vi kommit hem.

Bilder från dag 14 »

Dag 15 – (070126) Pooldag
Idag tog vi lite sovmorgon, och sedan blev det en pooldag. Moltas lekte med Ella och andra barn i poolen och åkte vattenrutschkana med morfar och pappa, och simmade några varv med mig i stora poolen (hängades i min fot). Vi åt lunch i poolbaren, jag var trist och åt en köttfärssås och spagetti och Tård en mexican ribs. Sedan var det sol och bad igen, och Tett badade också massor. När vi badat klart gick vi upp till rummet och ägnade nån timme åt att packa det mesta inför hemresan imorgon, och barnen vilade lite medan. Sedan var det dags för avslutningsmiddagen som blev på fin restaurang (där servitören inte kunde ett ord engelska). Det blev i alla fall tenderloin steak för oss alla, mums. Jag åt en cheesecake till efterrätt, men den var sådär. Tårds frukttallrik var både goda och nyttigare… För att smälta maten gick vi ut på en liten sen shoppingtur sedan, och jag hittade ett armband och Moltas fick köpa en röd leksaksvespa. Han var mycket nöjd. Han provade en risplockar-hatt med som han var gudomligt söt i, och flirtade med alla som kom i hans väg, innan det var dags att gå tillbaka till hotellrummet för en sista natts sömn i Thailand. Imorgon bär det av hemåt, snyft!

Bilder från dag 15 »

Dag 16 – Hemresan (070127)
Klockan tio över åtta skulle bussen komma och hämta oss på hotellet, så det blev en tidig morgon. Vid sex ringde klockan och vi masade oss upp och packade det sista och ringde bell boy som kom och hämtade våra väskor. Sedan gick vi ner och intog en sista frukostbuffé på Surin Beach Resort innan det var dags för utcheckning och avfärd mot flygplatsen. Framme vid flygplatsen fick man en smärre chock av kaoset som rådde bara för att få komma in på flygplatsen (lite puckat eftersom man borde räknat med det med tanke på hur organiserat (not) saker och ting verkar vara i det här landet). Vi fick veta att flyget skulle vara en halvtimme sent ungefär innan vi klev av bussen. Sen var det säkerhetskontroll för att ta sig in på flygplatsen, sedan checkade vi in våra väskor direkt och gick igenom passkontroll och nästa säkerhetskontroll. Sedan följde en evig väntan på att ens få veta vilken tid planet, som var försenat, skulle gå. Men nä, ingen information kom upp på skärmarna, och av en slump såg jag på en lapp vid incheckningsdisken att boarding skulle börja kvart i tolv. Det vill säg nästan en timme efter att planet skulle ha lyft. Inte direkt var man var sugen på med en 15 timmars flygresa framför sig. Ja, ja. Vi gick och kollade lite i butikerna på flygplatsen medan vi väntade, och käkade lite chips och väntade. Tett somnade gott i mammas famn och Moltas krälade omkring på det smutsiga golvet tills det var dags att gå ombord. Efter vi lämnat våra boardingkort så var det buss till flygplanet. Och gissa om Moltas blev helt förtvivlad när dörrarna på bussen stängdes mitt framför ögonen på oss, med mormor, morfar och Tett inne i bussen, och vi utanför. Han grät och grät och grät och ropade efter Tett. Han trodde nog att flygplanet skulle åka iväg utan oss. Vi försökte berätta att vi skulle åka en annan buss till flygplanet, men han grät hela vägen och pratade bara om hur den röda bussen hade stängt dörren och att Tett var i den. Inte utan att man blev lite tårögd över syskonkärleken… Väl inne på planet upptäckte vi att vi inte fått den spädbarnsplats som vi bokat, utan vanliga sittplatser. Suck. Flygvärdinnorna gjorde vad de kunde för att kunna möblera om, men det visade sig till slut, en timme senare (när alla kommit ombord) att det var spädbarn vid alla spädbarnsplatser. Vilket då innebar att vi hade en 15 timmars resa framför oss utan möjlighet att kunna lägga ifrån oss Tett. Ingen höjdare… Men sen visade sig resan trots allt inte bli så jobbig som vi förväntat oss. Tett och Moltas turades om att sova på golvet framför oss, och vi lyckades faktiskt få i oss två måltider mat var (Tett sov under 1,5 av de måltiderna, och Moltas tittade på film under båda (thank you God för den bärbara DVDn). Vi gjorde en mellanlandning i Dubai i Förenade Arabemiraten efter 6,5 timmar. Mellanlandningen innebar i stort sett bara att vi hann kliva av planet, åka buss i 20 meter, gå in på flygplatsen, gå en väldigt snabb sväng i taxfree-butiken för att sedan bli inropad till planet igen (och åka buss i 20 meter tillbaka till planet). Men mellanlandningen var nog bra för småkillarna som fick sträcka på benen och se något annat än ett flygplan en stund.

När vi kom fram till Arlanda var det en väldig vä
ntan på väskorna, och Tård sprang iväg för att hämta bilen, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort, för den valde att inte starta. Jag försökte få tag i Emmelie och Alex (som skulle hämta mamma och pappa) medan Tård ringde parkeringsservice för att höra om någon där hade startkablar och kunde komma ut och starthjälpa. Men ingen hjälp kunde vi få därifrån, så när jag fick tag på Emmelie skickade hon iväg Alex att hjälpa Tård igång med bilen, och vi övriga fick till slut ut våra väskor och hann ta en snabb fika medan vi väntade. Tård och Alex lyckades få igång bilen i alla fall med hjälp av guidning över telefon av pappa, och vi andra slängde i oss en fika medan vi väntade.

När Tård och Alex sedan kom var Tård så genomfrusen som jag aldrig sett honom förut. Att komma från 30° värme till –15° kyla, utan jacka, och bli fast i ett kallgarage med en bil som inte vill starta är nog inte det roligaste. Men han fick värmas av en kopp te och en bulle i alla fall, och när väskorna var inpackade i respektive bil begav vi oss hemåt Västerås och mamma, pappa, Emmelie och Alex åkte till Uppsala.

Sent på natten kom vi hem, och pojkarna var överlyckliga att vara hemma igen. Men också jättetrötta liksom vi, så vi packade bara upp det mest nödvändiga, sedan gick vi och la oss i våra sängar och sov gott i några timmar. Borta bra men hemma bäst brukar man säga. Och visst är det så. Men värmen hade gott kunnat få följa med oss hem, och vintern flyga iväg till någonannanstans…

Morgonen efter vaknade hela familjen klockan fem på morgonen. Motsvarande klockan elva på förmiddagen i Thailand. Och vi var alla jättepigga… Vi försökte somna om men gav upp till slut,och så fort Hemköp öppnade (klockan åtta) sprang jag iväg och köpte en jättefrukost av svenskt slag. Yoghurt, fil, ost, knäckebröd, oboy, ägg… Mums. Och då kände vi, när vi satt och åt alla svenska (?) delikatesser att jo, hemma är nog bäst ändå (trots vintern).

Bilder från dag 16 »

2 reaktioner till “Dag 14-16 – Baddagar och hemresa”