Dag 5-7 Strand och tand

Dag 5 – Stranden (070116)
Idag var det stranddag igen och vågorna gick höga även idag. Moltas var utrustad men nyinförskaffade simglasögon och var redo att möta vågorna. Eller nja… Men morfar och pappa lekte friskt i vågorna i alla fall tillsammans med luftmadrassen som inhandlats samtidigt som simglasögonen.

Vi åt lunch på hotellet idag och tog sedan en stunds vila innan kvällens middag. Pojkarna sov medan jag och Tård myste och åt godis på balkongen. Middagen sedan avnöjts på en riktigt lyxig restaurang med inredning som hade kunnat vara plockad ur senaste numret av hippaste inredningstidningen. Rätt förvånande för att vara här om man säger så. Det märktes förstås på prislappen, men var väl värt besöket ändå. Jag åt en god kyckling med cashew-nötter och ris, och Tård och mamma och pappa åt teriyaki-lax. Lyxade till det med en dessert idag med, med chokladmousse för mig och en mastig chokladkaka för Tård. Mums. Oj förresten, höll på att glömma. Idag gjorde vi en massa strandfynd… alla strandförsäljare fick visa vad de gick för och vi prutade hej vilt. För mig blev det bland annat en fin klänning. Eller förresten, det blev ju två. Det är roligt att handla när det är billigt 🙂

När vi kom in i vårt rum efter middagen fick vi en obehaglig överraskning. En liten äcklig ödla hade letat sig in i vårt rum och satt och häckade precis ovanför dörren. Jag sprang ut och ner till pappa som fick komma till undsättning och skrämma bort ödlan från vårt rum. Han hade prutat till sig en ofantligt billig sop under stranddagen, så han hade vapen. Imorgon blir en sån sop det allra första jag ska inhandla, ifall vi nu skulle stöta på några mer otäcka djur och pappa inte skulle finnas i närheten…

Bilder från dag 5 »

Dag 6 – Tuk-tuk till Karon beach (070117)
Idag tog vi efter många funderingar (igen) en tur med tuk-tuk (efter att med säkerhet kollat så att det inte fanns säkerhetsbälten i minibussarna). Det bar av till Karon beach, där vi ägnade oss åt sol och bad. Det var skönt såklart, även om det var lite fiskar i vattnet (som jag inte är så förtjust i) och lite småstickig känsla emellanåt när man badade (ingen förstod vad det var men alla kände det). Självklart blev det idag även ett inköp av en geckoödle-kvast på stranden (inte lika billig som den pappa köpte igår, men 10 kr för ett oumbärligt vapen kändes helt ok). Vi köpte goda ananasklubbor på stranden, och sedan blev det lunch på Buffalo Steak där mamma och pappa ätit när de var här för tio år sedan. Tård åt gott kött och potatis med bearnaise, och Moltas och jag åt köttfärssås och spagetti. Efter en liten shoppingrunda gav vi oss av hemåt mot Surin igen, och mamma upptäckte Tetts första tand i tuk-tuken. När vi kom hem vilade vi en stund och jag kände mig lite halvdålig, så på kvällen blev det middag på hotellet. Jag höll mig till en trist (och rätt äcklig) nudelsoppa på grund av magont, och sen blev det tidig sänggång.

Bilder från dag 6 »

Dag 7 – Stranden, lunch på strandrestaurangen, roomservice (070118)
I morse tog vi sovmorgon och mötte upp mamma och pappa nere vid stranden. Jag kände mig lite sådär i magen idag med, så jag låg mest i skuggan och läste, det var skönt. Moltas lekte i sanden som vanligt och Tett satt i vagnen och jollrade och sov om vartannat. Jag envisades med att försöka känna hans nya tand emellanåt, men det gillades inte direkt… Lunchen idag intogs på en av strandbarerna. Tård käkade pizza och jag nöjde mig med en portion kokt ris. Men den var Moltas högst aspirant på, så han fick äta upp det istället, jag hade ändå så ont i magen att jag inte var nåt vidare sugen på att äta nåt alls.

Efter lunchen gick vi upp till hotellet och vilade en stund, och Tård ringde Birgitta för att få tips om vad jag kunde stoppa i mig för nåt för magen. Eftersom jag är gravid får jag nämligen inte äta några magmediciner. Hon tipsade om banan, blåbär, morötter, ris och te. Vi hade med oss vätskeersättning köpt till barnen, men jag ville inte riskera att göra slut på det ifall barnen skulle komma att behöva det senare under resan… När kvällen kom och det var dags för middag kände jag mig för dålig för att gå ut, så vi stannade inne och beställde middag via roomservice, medan mamma och pappa gick bort till Stars och käkade. Tård åt Sa Tay och jag åt en soppa idag med, och lite bröd fick jag i mig också. Bananer hade jag lyckats beställa via roomservice med (trots att det inte stod på menyn och trots att hon som tog emot beställningen inte pratade engelska), så jag tryckte i mig några sådana och typ 100 koppar te. Lite senare kom mamma och pappa och knackade på dörren och lämnade in isteer de köpt till mig och berättade att de träffat svenskar från hotellet på restaurangen, som visst hade någon vätskeersättning som jag skulle kunna ta när jag är gravid. Tård gick och knackade på hos dem och fick låna tabletterna ifall jag skulle bli sämre. Med kylskåpet och väskan laddad med teer, bananer och vätskeersättning gick vi och la oss för kvällen och hoppades på att jag skulle må bättre imorgon. Då var det nämligen dags för min och Tårds första utflykt på tu man hand (eller ja, med resten av alla turister, men utan barn i alla fall)!

Bilder från dag 7 »

Fortsättning följer…

4 reaktioner till “Dag 5-7 Strand och tand”

1. Jag gissar
    på att det var saltet i vattnet som tränger in i småsår.

Har känt det flere gånger i Thailand. Om det inte var på tårna för då kan det varit krabbor. Har blivit duktigt ”biten” av sådana där oxo.

2. Tveksam…
    …till att det var saltet som orsakade sticken. Alla kände dem nämligen samtidigt, och bara ibland. Dvs inte varje gång man badade. Och alla borde ju inte haft småsår överallt… Krabbor såg vi ett gäng, men sticken var överallt på kroppen, så det var nog inte de som orsakade dem heller. Kanske kan det ha varit bränsle som läckt ut från båtar som åkt förbi, eller kan någon sorts fisk släppt ut nån kroppsvätska som sticks måntro? Eller kanske fanns det vattenlöss eller nåt som bet oss? Jag vet inte, men obehagligt var det i alla fall (men vi råkade bara ut för det två gånger). Det konstiga är att det inte syntes nåt på huden efteråt…