Resedagbok, dag 1-4

Ja, här kommer första delen av vårt Thailandsäventyr. Vi har gjort en uppdelning där vi här skrivit lite om varje dag, med länk till bilder för respektive dag. För de dagar där vi gjort utflykter eller haft extra äventyrliga dagar kommer egna inlägg som följer de kommande dagarna.

Men lite kort kan vi väl säga att väderprognoserna för tiden vi var i Thailand inte stämde något vidare. Mestadels moln, åska och stor risk för regn visade sig vara ständig sol, ett och annat litet moln som rusade förbi och ett par nätter med kraftigt regn och nån åskboll. Helt perfekt med andra ord.

Vi har förutom att såklart njutit av det vackra vädret (30° varmt i skuggan varje dag, och som lägst 28° varmt i havsvattnet) hunnit med att åka vattenbuffel och tuk-tuk, rida elefant, mata apor och att bli frälsta av en buddistisk munk (oreligiösa som vi är så hade vi båda svårt för att hålla oss från att fnissa när munken i fråga skvätte vatten i våra ansikten och mumlade nåt oförståeligt i sin frälsning).

Det har i alla fall varit en toppensemester, och de fyra första dagarnas dagbok följer här nedan (obs! det är i vissa fall låååång läsning). Bilderna i mapparna är lösenordsskyddade, men det är samma namn och lösen som gäller som tidigare. Har ni tappat bort dem så hör av er till mig eller Tård så får ni dem på nytt.

Dag 1, avresedagen (070112)
Idag vaknade barnen oväntat och ovanligt tidigt. Kanske var de som vi lite spända på resan. I alla fall Moltas som har gått i flera veckor och räknat dagarna tills han ska få åka flygplan med mormor och morfar… Kanske var det lika bra det, för dagen blev lagom stressig trots att vi packat och haft allt klart i god tid dagen innan. Det tar ju alltid sin lilla tid att få barnen iordning, få i dem frukost och att fixa alla de där sista smågrejorna man glömt, som bara måste fixas när man ska vara borta i två veckor. Men strax innan tolv bar det i alla fall av mot Arlanda. Inte mer än tio minuter senare än vad vi räknat med att åka, så fortfarande i god tid för att hinna innan incheckning. Både jag och Tård blev iskalla när bilen rasslade till och stannade när vi körde ut från parkeringen. Och sen inte ville starta igen. Jag hann tänka tusen tankar… hur får vi med oss all packning på buss, hur ligger vi till i tid om vi ska ta oss dit med buss, och så vidare. Som tur var startade bilen i alla fall efter många försök, och vi drog iväg mot flyget. Framme där mötte mamma och pappa upp oss och hjälpte till att forsla ur packning och barn ur bilen, och Tård åkte vidare och långtidsparkerade bilen. Vi andra försedde all packning med adresslappar, fixade påsar till barnvagnarna och flyttade över alla vätskor etc som vi skulle ha med oss i handbagaget till återförslutbara plastpåsar. Efter att Tård åkt på sightseeing runt flygplatsen nåt varv så mötte han upp oss och vi gick och ställde oss direkt i incheckningsdisken. Vi funderade lite över hur dyr överviktsersättningen på barnens väska skulle bli och räknade med ca 750 kr. Som tur var så kommenterade kvinnan i incheckningsdisken bara att det var på gränsen att den fick följa med överhuvudtaget, eftersom de hade en maxvikt på 32 kilo per väska, och vår väska vägde 32,1 kg… pjuh. Inte behövde vi betala nåt heller, snälla människa!

Innan vi klev på flyget hann vi med en fika/lunch vid gaten, och jag åt en osannoliktgod räk- och äggmacka. Moltas bad om en chokladboll och fick en sån, det är ju ändå semester! Sen var det dags att kliva på flyget. Moltas var mycket uppspelt. Vi fick som tur var en spädbarnsplats med plats för en vagga/säng till Tett (vi hade bokat det, men inte fått bekräftat att vi skulle få det ändå). Sen lyfte planet och Moltas kom väl ihåg från flygningen till London att det var välling som gällde när planet skulle lyfta… Tett fick sig en slurp han med, och sen var det fullt sjå med att försöka få Tett att sova. Men han stenvägrade. Trots att han var jättejättetrött var det alldeles för spännande att flyga för att han skulle kunna sova. Jag, Tård och mamma turades om att vagga honom och försöka hålla honom på gott humör, men nä, han bara vägrade sova. Moltas fick mat sedan, och åt med ganska så god aptit. Sedan visade de filmen Bilar på tv:n, och Moltas var helt lyrisk och satt som ett ljus och tittade på filmen. Efter filmen var slut somnade Moltas gott på golvet under Tetts vagga (nedanför våra fötter), och efter ytterligare nån timme somnade äntligen Tett till i sin vagga (då hade vi lyckats fått i oss mat trots en besvärlig Tett, inte helt lätt om ni betänker hur smidigt det brukar vara att äta på ett flygplan utan en gnällig unge i famnen). Jag och Tård passade på att sova en stund då med, och fick väl ett par timmars sömn innan det var dags för frukost. Klockan sex på morgonen Thailändsk tid, men bara klockan ett på natten svensk tid. Så tidigt hade ingen av oss ätit frukost förut… Det var korv, rösti och ägg. Mycket gott faktiskt.
Klockan halv tre svensk tid landade vi i Phuket. Men i Phuket hade en ny dag tagit sin start, och klockan var där halv nio på morgonen. Med 24 graders värme och soldis. Äntligen framme!

Bilder dag 1 »

Dag 2, första dagen i Thailand (070113)

Så fort planet landat så började Moltas tjata om att bada. Jo, han var inte ensam om att vilja hoppa i poolen vill jag lova… Men det var några timmar tills dess… vi väntade tills de flesta gått ur planet och tog oss ut vi med. Sen var det lång väntan i passkontrollen, och alla skulle fotograferas och få typ sjuttioelva stämplar var i pass och överallt. När vi äntligen tagit oss igenom den kön så stod våra väskor och väntade på oss, och vi tog ett snabbt toabesök innan vi tog med oss våra väskor och gick ut för att leta redan på rätt buss. Värmen som slog emot oss när vi kom ut kändes helt ljuvlig. Och inte var det så vidare disigt heller utan gassande sol. I bussen var det om möjligt än varmare, men som tur var behövde vi inte vänta så länge innan vi gav oss iväg. En svensk guide kom in och berättade lite om Phuket och gav lite tips, sedan lämnade hon över till en thailändsk herre som blev vår guide. Han pratade ganska oförståelig engelska (var nästan bättre på svenska faktiskt), men det man förstod av vad han sa var intressant i alla fall. Vi åkte förbi där filmen ”Goodmorning Vietnam” är i
nspelad, och han berättade om omgivningarna. Vi fascinerades över trafiken (vet ni förresten att det är vänstertrafik i Thailand?), och insåg snart att trafiksäkerhet inte är något de vet så mycket om. Vi såg alldeles för många flakbilar fullastade med barn på flaken, och hjälmarna på mopedisterna var lätträknade. Jag såg förresten en hjälm, på en pappa som körde sin fru och son bakpå. De hade dock inga hjälmar…
Framme vid hotellet mötte en svensk guide upp och och instruerade oss att fylla i papper för att få våra rum. Mamma och pappas (och många andras med dem) rum var inte klart och de skulle inte få det förrän klockan två. Men som tur var var vårt rum klart, så vi tog med oss väskorna dit och packade upp lite och gjorde oss iordning för ett dopp i poolen. Moltas var vedervärdigt trött (och antagligen hungrig) och skrek mest att han ville bada, medan vi sprang omkring och försökte fixa allt för ett bad. Solskyddsfaktorer, solhattar, badkläder, handdukar, mat till barnen och allt sånt som skulle med.
När vi kom ner till poolen hoppade jag och Moltas i och Tård och pappa gick och kollade menyn i poolbaren. Det fanns mycket gott där, och de bestämde sig för att det fick bli en brunch först och främst. Jag hoppade upp ur poolen och fick efter mycket om och men med Moltas på att vi skulle äta lite först innan vi skulle bada mer (och åka vattenrutschbana). Vi fick en snabb invänjning vid Thailändarnas tempo, och både väntan på menyer, luncher och sedan att få betala tog overkligt lång tid. Men lunchen var god, jag stoppade i mig en grillad ost- och skinkmacka med pommes och den ljuvligt goda milda löken som bara finns utomlands. Tård käkade hamburgare och Moltas korv. Pappa drog vinstlotten med mexican ribs… Tett vilade gott i vagnen medan vi andra åt.
Efter lunchen var det vattenrutschbanan som gällde, och Tård, pappa och Moltas åkte väl typ 100 gånger. Vi solade och badade en liten stund till, sedan gick vi upp till rummet för en välbehövlig lång vila. Vi hade väldigt lättsövda barn vill jag lova, och Moltas somnade gott trots att han var på ett nytt ställe, i ett eget rum med egen säng. När vi vaknat och tagit en dusch klädde vi oss för en thailändsk sen middag. Mamma och pappa kom och knackade på dörren vid åtta-tiden och vi gick till en restaurang i närheten. Alla åt thailändskt såhär första kvällen (utom Moltas som åt kycklingnuggets och pommes). Jag åt en rätt så god kycklingrätt med nudlar, och Tård åt kyckling med cashewnötter (som var lite hot med hela chilipeppar i). Sen tog vi en promenad neråt stranden och kollade in alla strandbarer och hittade en liten strandbutik. Där blev det ett par croc-kopie-skor till Moltas. Pappa prutade loss på dem och en hink med spade till Moltas. Jag för min del tyckte att det kändes lite onödigt att pruta på ett par skor som kostade 30 kr 😉 Sedan handlade vi lite på minimarten vid hotellet innan vi gick upp till våra rum igen. Tett somnade snabbt i sin säng efter lite gröt och blöjbyte, och Moltas som inte åt så mycket på restaurangen gjorde vi iordning en syltmacka och lite yoghurt till som han åt i sängen medan han tittade på Cartoon-kanalen på tv (Scooby-doo och Flinta på thailändska, det ni) till klockan var över tolv, då vi stängde av tv:n och Moltas slocknade direkt. Jag och Tård myste och fikade lite te och godis i sängen innan vi skulle släcka. Och just nu ligger Tård och sover gott bredvid mig här i sängen medan jag ligger och skriver. Nu väntar några timmars sömn, och imorgon blir det frukostbuffé och sedan stranden för hela slanten. Mmmm, jag kommer att sova gott inatt…

Bilder dag 2 »

Dag 3 – Stranden och middag och shopping i Patong (070114)

Idag letade vi oss ner till stranden efter hotellfrukost. Vi skulle hitta mr Crabs beachclub för att få låna gratis solsängar och parasoller där genom hotellet. Mamma och pappa gick före och vi traskade ner efteråt, efter att ha bokat lite utflykter och frågat vingguiden om ditt och datt. När vi hittade igen mamma, pappa och barnen och lagt oss till rätta kom en madame och menade att vi inte låg på Crabs solstolar, så hon ville ha betalt eller så fick vi flytta oss. Efter mycket om och men hittade vi lediga stolar hos Crab (färg på parasollerna var det som skiljde dem åt). Sedan var det sol och bad som gällde. Och vid varje kallsup första dan blev man lika förvånad och äcklad av saltvattensmaken… Det gick lagom stora vågor och Moltas lekte både i vattnet med oss och i sanden med hinken och spaden som mamma och pappa köpte till honom igår. Efter några timmar kände vi oss ganska strandnöjda och gick upp till hotellet för en lunch. Jag och Tård tog en varsin grillad ost- och skinkmacka med pommes, och Tård kände sig hyfsat snuvad på konfekten när pappa istället valde en Sa tay som visade sig vara små grillspett av kyckling, nedstuckna i en ananas, med jordnötssås till. Pappa var å andra sidan mycket skadeglad åt Tårds nerköp 😉 Än en gång hade han dragit vinstlotten vad gällde matval…

Efter lunch och lite vila tog vi en tuk-tuk in till Patong. Tuk-tuk blev det efter mycket om och men. Det känns inte helt säkert att åka i en liten självihopsnickrad plåtbil med flak med barnen, utan säkerhetsbälten eller nåt. Men alternativen är tyvärr inte så många, det finns tydligen inte säkerhetsbälten i bilarna heller, och de går ju betydligt fortare än tuk-tuk:arna. Pest eller kolera med andra ord. Pojkarna spändes fast i selar på oss, och sen bar det av. De däremot, pojkarna, njöt i fulla drag. Både av den roliga turen och av att det fläktade skönt i värmen. I Patong blev det en del shopping och middag med underhållning av falskspelande thailändskor och en livsfarlig eld-lekare. Vi satt alldeles för nära mannen med elden för att man skulle känna sig helt trygg, och leksakerna han tände eld på och slängde runt med såg högst hemmagjorda ut… Middagen idag blev i alla fall några vårrulle-liknande piroger med ris, de var helt ok, men inget särskilt. Efter vi fyllt på matförrådet blev det shopping igen och vi kom hem två Ullis-linnen, en Ullis-klänning, två Moltas-t-shirts (varav en en gräslig Cars-t-shirt som Moltas bara ÄLSKAR) och ett par Tett-shorts rikare (och knappt några baht fattigare) och kände oss mycket nöjda. Och desto mer nöjda med att även tuk-tuk-färden tillbaka förlöpt utan problem. Sent var det när vi kom hem till hotellet igen, och trots att småkillarna somnade ovaggade blev jag och Tård liggandes till halv fyra på morgonen efter en kväll där vi sett alldeles för många snuskgubbar. Vi dis
kuterade äckliga gubbar som kommer hit och köper thailändskor, prostitution som helhet och huruvida porr borde vara tillåtet eller inte. Vi var rörande överens på de flesta punkterna men kunde naturligtvis inte låta bli att äcklas av vad vi sett. Hua!

Bilder dag 3 »

Dag 4 – Stranden (070115)
Trötta masade vi oss upp när klockan ringde och gav oss iväg ner mot frukosten för att träffa mamma och pappa där. De tog Tett med sig och gick ner till stranden medan jag, Moltas och Tård åt frukost, och sedan följde efter. Idag gick vågorna höga i havet, och när vi kom ner till stranden och mamma och pappa hoppade i för att svalka sig så blev de snabbt överraskade och översköljda av en stor våg. Jag och Tård gick ut och lekte lite i vågorna, och hade även med oss Moltas och Tett några gånger, men bara med följden att de båda blev lite småskraja av de höga vågorna. Några timmar senare blev det en lunch på en av strandrestaurangerna. Jag åt en god kyckling med peppar och rostad vitlök, med sweet chili-sås och ris. Tård åt en Sa tay som visade sig vara lite sämre än den pappa ätit på hotellet (även om jag gillade den här jordnötssåsen bättre, men kanske för att jag inte är någon älskare av traditionell jordnötssås).
Efter vila skulle vi leta en restaurang för kvällens middag, och stötte på ett äldre svenskt par på vår jakt, som tipsade om en fin restaurang med svenska ägare en bit bort. Vi tog vara på deras tips och knatade iväg några hundra meter bortåt Bang Tao (by) och hittade den mysiga restaurangen. Ägarna kom och pratade och berättade att de hade haft restaurangen i fyra år. Innan deras flytt till Surin (Phuket) hade de bott i 12 år i Hong Kong. De verkade ha ett skönt liv i Thailand, och gick mest omkring och minglade med gästerna hela kvällen (mestadels svenska gäster). Vi åt alla en god bruschetta till förrätt (förutom mamma som hittat Calamares på menyn för första gången under den här resan), och sedan blev det kyckling med cashewnötter för mig och en kyckling med peppar och vitlök (sån som jag ätit till lunch idag) för Tård. Moltas fick köttfärssås och spagetti och åt för första gången upp varenda smula på tallriken utan minsta gnäll. Antar att det ger toppbetyg till restaurangen…

Bilder dag 4 »

Fortsättning följer.

4 reaktioner till “Resedagbok, dag 1-4”

1. Nä, det förstår jag ju…
    …när du råkat ur för en sån elaking… men de apor vi träffade var snälla i alla fall (men reseledarna varnade dock för att de kunde bli aggressiva).