Flyga flygplan, åka buss, tåg och tunnelbana. I London.

Moltas berättar:

Idag har det varit en händelserik dag må ni tro. I morse när jag vaknade var det första jag tänkte på att vi skulle flyga flygplan idag, för det hade mamma och pappa berättat. Mamma och pappa var redan uppe och grejade när jag vaknade, och efter frukost så åkte pappa iväg med Björn och Malin till flygplatsen. Sen kom han tillbaka och hämtade oss, mig, mamma och Tett. Vi hade en massa väskor med oss, och jag tänkte att nu ska vi nog flytta igen. Till nåt som heter London tydligen.

När vi hade lämnat in alla våra väskor till en tant, och min och Tetts vagn, så fick vi gå igenom en säkerhetskontroll, och sen så stod jag mest och väntade på att flygplanet skulle komma. Jag visste precis var det skulle komma. Men jag var lite pirrig och nervös med, så det fick bli några toalettbesök under väntan. Sen till slut så kom flygplanet äntligen, lite försenat. Åh vad spännande.

Jag, mamma, pappa, Tett, Björn och Malin fick gå först ut till flygplanet. Gissa vad jag tyckte att det var spännande. Att få åka ett riktigt stoooort flygplan (fast mamma och pappa sa att de hade flygit ett ännu större flygplan, men det tror jag inte på). När vi kommit in och satt oss till rätta så ville jag helst inte bli fastknäppt, men pappa visade skyltarna som lyste och sa att medan den lampan lyste så måste man sitta fast, men sen fick man knäppa loss sig, så då satt jag snällt fast och tittade ut genom fönstret. Sen väntade och väntade och väntade jag på att vi skulle åka iväg. Jag skulle nämligen få min flaska med välling när vi skulle lyfta. Och till slut så åkte vi. Vi åkte runt en stund på marken först, och sen startade de motorerna och körde jättejättefort innan vi till slut lyfte från marken. Jag satt och kikade ut genom fönstret och tyckte att det var jättespännande. Sen satt jag hela resan, i nästan två timmar, och bara tittade medan vi flög. Jag såg andra flygplan med i luften, men de såg pyttesmå ut.

När vi närmade oss London så började lampan lysa igen som sa att vi måste sitta fastspända. Sen så skulle vi landa på marken igen, det var spännande med kan ni tro! Sen när vi landat så väntade vi kvar på flygplanet sist av alla för att vi inte orkade stå i kö för att gå ur flygplanet. Allt var så spännande!

Det var långt att gå inne på flygplatsen sen innan vi kom till stället där vi skulle visa våra pass. Vi fick stå i kö där, men eftersom vi kom sist så fick jag springa omkring fritt. Det var skönt, jag hade mycket spring i benen efter att ha suttit stilla i två timmar.

Sedan hämtade vi ut våra väskor och vagnarna. Det var skönt att få åka vagn. Också passade vi på att gå på toaletten med innan vi gick och köpte biljetter för att ta oss in till London från flygplatsen. Vi skulle åka buss först till tågstationen, och sedan tåg in till London. Jag tyckte att allt var mycket spännande! På bussen var jag sprallig som bara den, och medan vi väntade på tåget med. Men jag hann nästan bara sätta mig på tåget med mamma och Malin så somnade jag och sov hela vägen in till stan. Mamma väckte mig när vi skulle byta till tunnelbana för att komma till hotellet. Att åka tunnelbana är ju också spännande, så jag vaknade till fort! Mamma och pappa hade redan på den lilla stund vi varit i London förvånats över bristen av både rulltrappor och hissar, så de och Björn och Malin fick bära mig och Tett i våra vagnar upp coh nerför alla trappor. Plus all packning. Stackars dem!

När vi kom fram till hotellet blev det inte bättre precis. Våra rum låg allra högst upp i huset, det vill säga fem trappor upp, och självklart utan hiss. Smala, heltäckningsmatteklädda trappor, där vi skulle upp med två barnvagnar och en massa massa packning. Mamma, pappa, Björn och Malin började bära, och jag och Tett tittade på. Det var mycket stånkande och stönande vill jag lova. Men rummen var i alla fall finare än vad mamma hade förväntat sig, även om jag tyckte att de verkade lite väl små för att flytta till, nu när vi flyttat till ett så fint hus i Västerås, så jag frågade oroligt gång på gång ”vi bo här nu?”. Men mamma och pappa förklarade att vi bara lånat huset i London, och att vi skulle åka hem till Västerås om en vecka. Tur tyckte jag, och upprepade flera gånger att vi bara lånat huset, att vi inte skulle bo här.

Efter allt kånkande hade alla blivit hungriga så vi tog tunnelbanan in till stan och åt på Pasta Bella. Där åt vi mumsig pasta allihopa, och jag fick en fin meny och kritor att måla. Sen åt vi efterrätt med allihopa, och jag fick glass, mums! Sedan tog vi en liten promenad och gick till Picadilly Circus innan vi, trötta efter allt resande, åkte hem till hotellet och köpte med oss frukost till imorgon och lite pitabröd, hommous och tzatsiki, och godis att äta på vårt rum innan det var dags att säga godnatt. Jag hade fått en fin resesäng uppställd till mig på rummet, och Tett fick sova i sin vagnsinsats på golvet. Efter en stunds busande i min säng somnade jag gott utmattad efter en så spännande dag!